Strong is beautiful

Vi har alla ett val, det här är mitt

Publicerad 2014-11-07 09:28:43 i Personligt,

 
Nu kommer ett inlägg, som jag gissar blir rätt långt. Vissa av er kanske kommer känna igen er, andra kanske kommer bli irriterade över mitt ständiga velande. Vad vet jag.
 
Detta skrev jag igår och sparade som utkast:
"Den här kvällen har sett ut som så många andra kvällar. I frossande. Ätande utan stopp. Fast jag lovat mig själv, så många gånger, att sluta. Varför är det så lätt att bryta de löften som man ger sig själv, men håller stenhårt på de löften som man avger andra?
 
Det var det här jag inte ville falla tillbaka till. Mitt dåliga ätande, att inte ha kontroll. Det gick så bra för mig under våren,  början av sommaren... Men sen bara sprack det. Vem försökte jag lura? Jag kan inte äta vad jag vill, när jag vill och hur mycket jag vill. Min kropp kan inte hantera det. Inte min hjärna heller.

Jag vet att man inte ska begränsa sig. Jag vet. Men som det är nu kan jag inte längre ha det. Jag mådde bättre förr, då jag tackade nej till socker. Nej till godis, chips, läsk och fika. Tackade nej till sån som min kropp inte mår bra utav. Ser inte poängen med att jag ska unna mig sån som jag mår dåliga av och får ångra.

Så nu ska jag ge mig själv ett löfte, ett löfte som jag ska hålla på till 100%. Jag ska sluta äta sånt som får min kropp att må dåligt, som ger mig ångest. Nu gör jag det här för mig själv och ingen annan."
 
Klychigt? Hur många gånger har jag inte postat inlägg som handlat om att jag ska sluta äta sött? Och sedan inlägg om att jag ska äta vad jag vill? Jag har tappat räkningen. Men att komma till insikt är svårt. Speciellt då det gäller att se till sina egna behov. Det är lätt att sitta och säga till andra hur de ska göra och inte göra. Men lever man som man lär? Nej. Men jag vill gärna göra det.

Ofta när jag ätit godsaker så har jag gjort det utan att tänka. Jag har bara plockat det där wienerbrödet från fikakorgen, plockat ihop en godispåse som jag sedan smällt i mig rekordsnabbt, handen har gått per automatik ner och upp ur chipspåsen. Sunt? Hälsosamt? Inte nära. Att äta med kontroll är ingenting jag kan eller har lärt mig. Kommer jag någonsin att kunna lära mig? Vem vet. Men jag vet att jag inte vill fortsätta för att ta reda på det, jag vill att det här ska upphöra, jag vill sluta ha ångest över vad som åker in i min mun. Jag vill sluta äta sånt som sägs vara okej att "unna" sig bara för att visa andra att jag visst äter skit ibland. Jag vill sluta falla för frestelsen. Jag vill må bra helt enkelt.
 
Det här innbär inte något förbud alls, utan bara att jag ska sluta upp med sånt som jag vet att jag inte mår bra utav. Och jag kommer med all säkerhet att bli frestad, men då ska jag försöka ta fram känslan som det skulle ge mig efteråt om jag åt det där dåliga. Nu ser jag fram emot att sakta få tillbaka min energi, bli gladare, orka mer, se på mig själv på ett bättre sätt, slippa ångesten och jobba mot den form som jag vill ha.
 
Och jag avslutar detta inlägg med att säga: Ja det är okej att äta godis, men det är också okej att välja att avstå det.

Kommentarer

Postat av: Emelie

Publicerad 2014-11-07 10:05:21

Som vanligt ett riktigt bra och gripande inlägg! Och så igenkännande! :)
Har själv varit nere i godisträsket de senaste dagarna och mått så dåligt över det och haft exakt samma tankar som du skriver ner på pränt nu. Varför bryter jag hela tiden löften mot mig själv? Men tror att vi båda vet om det men det är svårt att bryta ett invant mönster. Men ska försöka med det tipset du ger, att tänka på hur man mår och känner sig efteråt, så kanske det blir lättare att välja ex vindruvor eller jordgubbar istället när man väl står där i affären. För det är verkligen minst lika gott, man blir inte äckligt mätt, man får i sig massa bra näringsämnen och man känner sig bra efteråt.
Jag finns här och ska försöka peppa dig så mycket som möjligt! :)

Postat av: Emma

Publicerad 2014-11-07 11:48:16

Hej!

Kände igen mig något så fruktansvärt i det du skriver. Tänkte faktiskt tipsa om en tjej som går igenom precis det du gör. Hon heter My och driver en blogg där hon bloggar om upp- och nedgångar i sin viktnedgång. I skrivande stund har hon tappat 79 kg med LCHF. Men det är inte det som är grejen. Det braiga med hennes blogg är alla hennes verktyg. Hon är Mia Törnblom och Maria Hellander-inspirerad och delar med sig av sina metoder för att hantera över- och känsloätning. Nu menar jag inte att du måste prova LCHF om du inte vill, utan mer att du kan ta lärdom av vad hon har att säga. Välj "verktygslådan" i Kategorier om du vill läsa om metoderna.

Kanske inget för dig, men kika in på www.lchfingenjoren.se om du är nyfiken!

Kram!

Postat av: Jonna

Publicerad 2014-11-07 20:18:48

Kände verkligen igen mig. Gick verkligen bra för mig för ett halvår sedan, jag åt bara sådant min kropp mådde bra av och var i bra form men sedan under sommaren så gick det bara utför. Och nu sitter jag här med mig chipspåse och chokladkakan och bara trycker i mig haha :) Det värsta är ju verkligen ångesten efteråt.
Jag vill precis som du, ta tag i mig själv, och det har jag lovat mig tusen gånger om.

Hoppas du har haft en bra fredag, och vill bara säga vad fin du verkar vara och vilken bra blogg du har!
kram

Postat av: Elin

Publicerad 2014-11-07 20:26:42

Hej snygging :D blev chockad när en bild på dig kom upp till höger när jag skulle skriva ett inlägg, va kul :D

och jättebra skrivet, men sen måste vi ju ta en fika nån dag :D

Postat av: POOS

Publicerad 2014-11-09 14:17:43

Jag förstår helt hur du känner dig!
Jag har hetsätit/trästätit och haft bulimi/UNS i flera år men försöker ständigt hitta en balans med maten och sötsakerna.
Jag vill kunna äta lagom men det är så förbannat svårt.
Jättestarkt och bra inlägg.
Du är GRYM!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Andersson, 23 år, är en sprallig och glad tjej med båda fötterna på jorden. Hon har gått från en överviktig soffpotatis till en tjej som brinner för träning och hälsa. I hennes blogg vill hon förmedla att ingenting är omöjligt så länge som man tror på sig själv. Du kan även ta del av hennes egen träning, personliga texter och små snuttar av hennes vardag. Instagram: elinkatarinaa

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela