Strong is beautiful

Måste lära mig kontroll

Publicerad 2014-10-28 08:10:00 i Personligt,

 
Det är en ständig kamp det här med att hela tiden välja det bättre alternativet. Både mat- och träningsmässigt. Man ska motstå den där chokladbollen i fikarummet och man ska ta sig iväg till gymmet trots en kropp som kämpar emot. I vissa fall ska man såklart unna sig och lyssna på kroppen om den behöver vila. Men många gånger får man (jag) tvinga iväg sig själv. Och i 99% av fallen så är det ju värt det. Man känner sig ju så mycket piggare och gladare efter ett träningspass!
 
Att välja det nyttiga alternativet vill jag ha som en självklarhet i min vardag, men det är inte så just nu. Visst att jag undviker sötsaker, men för stora portioner mat är inte heller bra för mig. Inte heller oregelbunda mattider som det ofta blir. Och för mycket kolhydrater. Vitt mjöl gör att min mage vänder sig ut och in och toalettbesöken blir täta (ursäkta överflödig information). Förstår inte varför man stoppar i sig sådant som kroppen inte mår bra utav?! Och blir så förbannad på mig själv. Jag vill ju vara bättre än så. Och det ska jag bli. Jag ska kunna kontrollera mig själv, i alla situationer. Jag vill ha bort mina impulser jag får att vilja trycka i mig massa skit som bara får kroppen (och psyket) att må dåligt. Jag var på väldigt god väg innan och i början av sommaren, nu gäller det bara att jag ska hitta den där gnistan igen som fick mig att vilja. För jag vet att jag har det inom mig.

Kommentarer

Postat av: Felicia

Publicerad 2014-10-28 09:41:46

Blir så fascinerad av dina ord varenda gång jag läser din blogg, detta säger jag inte bara för att jag är din vän utan för att jag menar det.

Du skriver alltid på ett sådant sätt som får en som läsare att verkligen känna igen sig och kunna relatera till sin egen situation. Du är så öppen och ärlig med hur du känner inför saker och analyserar ordet varför på så många plan. Något som ger dig fördjupad kunskap om dig själv. Jag älskar det, för jag är precis likadan och tänker väldigt lika som dig i många situationer och de ger mig också nya perspektiv när man kan dela sina egna tankar med någon som vet, samt då också kan förstå en.

Detta nedslag, eller kan man ens säga det? Jag menar detta är en del av din resa, personliga utveckling till det bättre. Ska man kunna utvecklas och bli bättre så måste man genomgå det tuffa också. Även om de är den tuffaste vägen, är den för mig den mest lärorika :) säkert för dig också!

Du är inte ensam om detta och du kommer säkert falla en, två kanske tre eller fyra gånger, men de som skiljer en vinnare från en förlorare är den som aldrig ger upp. Fortsätt tro på dig själv, för det gör jag :)

Ha en bra dag bästa vän, jag älskar dig <3

Postat av: Emelie

Publicerad 2014-10-28 12:06:06

Håller med i det som Felicia skriver ovan! Du skriver så himla bra! Och du är stark, även om du faller dit flera gånger så reser du dig alltid upp igen! :)

Något som jag däremot är rädd för och som jag tänker mycket på när jag tänker på att jag måste kontrollera mitt matintag är att det finns risk att det blir sjukligt. Vi lever hela tiden med tankar om vad vi ska äta och vad vi inte får äta och att just den kontrollen kan bli sjuklig och göra så att man hamnar väldigt fel. Tror att det är enklare än vad man tror. Och det är också svårare än vad man tror att hitta den där balansen mellan nyttigt och onyttigt. Givetvis ska man välja det som man mår bra av och som kroppen jublar över att få i sig, men det får inte gå över den gränsen där det blir ett sjukligt beteende. Jag hoppas att du förstår vad jag menar, tycker verkligen inte att du ser på mat på ett felaktigt sätt men tror bara att det är lätt att den där strävan efter kontroll gör att man hamnar där.

Men givetvis vill jag att du ska må så bra som möjligt och att du ska ge din kropp bra näring och energi! Jag tror på dig och att du ska lyckas hitta den där balansen i livet! :)
KRAM

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Andersson, 23 år, är en sprallig och glad tjej med båda fötterna på jorden. Hon har gått från en överviktig soffpotatis till en tjej som brinner för träning och hälsa. I hennes blogg vill hon förmedla att ingenting är omöjligt så länge som man tror på sig själv. Du kan även ta del av hennes egen träning, personliga texter och små snuttar av hennes vardag. Instagram: elinkatarinaa

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela