Strong is beautiful

Brutalt ärlig

Publicerad 2014-06-30 11:48:27 i Personligt,

På senaste tiden, faktiskt enda sedan vi flyttade upp till Boden, så har jag känt att mitt "gamla jag" sakta har smugit sig på, gjort sig påmind. Mitt gamla tänk, det dåliga och depressiva. Spelar ingen roll om jag blir tjock igen, har jag tänkt. Bara jag får äta vad jag vill. Hur mycket jag vill. Trösta mig själv. Det som jag har kämpat så mycket med att få bort har långsamt kommit tillbaka. Jag har inte brytt mig om att vågen börjat visa några kilo plus, eller att magen är mer svullen än vanligt. Har också varit väldigt trött på senaste tiden och skyllt det på jobbet, när det egentligen är en helt annat anledning. Maten har en sån stor inverkan på min, och många andras kroppar. Det är så viktigt att vi tar hand om och lyssnar på våran kropp!
 
Så igår så bestämde jag mig på en tvärvändning. Nu är det slut på godiset. Fikat. Sötsakerna. Allt som typ endast innehåller socker. Jag klarar inte av det och min kropp vill inte ha det, men hjärnan vill det för tillfället. Och så vill jag inte ha det. Jag vägrar falla dit igen! Jag kämpade som en tok för ett år sedan för att bli av med mitt sockerberoende och jag blev kvitt det. Men så förstörde jag det. Jag som trivdes och mådde så himla bra utan. Missförstå mig inte, jag tycker absolut att man ska få unna sig i lagoma mängder. Och det kommer jag att göra själv också. Men inte med godis, chips osv. Och visst så vill jag vara en sån där bra förebild för er, som har en balans i mitt ätande, men det går bara inte. Inte med godiset. Men jag får inte se det som ett misslyckande, som jag ofta gör då jag inte klarar av saker. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, godis är ingenting man behöver. När man unnar sig så behöver det nödvändigtvis inte vara i den formen, som många ofta tror att det ska vara då man unnar sig något. Det finns så mycket annat gott, som är bra för kroppen. Jag vet ju det.
 
Och vet ni vad jag gjorde igår då, när jag bestämde mig för att starta idag? Jag köpte med mig ett pringelsrör och liten chokladkaka hem efter jobbet och tröck i mig, bara sådär. På en halvtimme. Frossade. Kroppen sa nej men hjärnan kunde inte sluta. Handen tog hela tiden nya chips ur röret, chokladen kletade på fingrarna. Äckligt, jag vet. Men jag kunde inte hjälpa mig själv. Men idag är det stopp. Jag vill såklart aldrig mer äta godis (haha yeah right) men jag vet att det är en aning orealistiskt men jag ska göra mitt bästa för att undvika och hitta bättre alternativ. Önskar att jag var bättre på bakning och sånt, typ göra egna bars och sånt. Egentligen så kan jag, bara jag vill. Fantiserar om att jag ska göra det i mitt (vårat) nya kök då det är färdigt. Laga god mat och baka så det står härliga till. Det är ett mål jag har. Och nu är det fullt fokus på att ta mig mot den kropp som jag vill ha. Den som jag har kämpat mot i snart ett år, jag tänker inte ge upp.
 
Det vart ett långt och en aning osammanhängande inlägg märker jag när jag läser igenom, men det får ni ta. Jag hoppas ni förstår vad jag menar. Behandla era kroppar som de förtjänar, ni har bara en ♥

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2014-06-30 12:36:48

Så himla skönt att läsa. Missförstå mig rätt, självklart vill jag inte se dig falla tillbaka i gamla vanor, men det känns skönt att veta att man inte är ensam. Jag har hållt på med min viktresa i ungefär ett och ett halvt år, och jag är fortfarande inte där jag vill vara, på grund av svackor, som tar lång tid att hämta sig från. Men jag fortsätter att kämpa och en sak som hjälper mig är just din blogg.

Så egentligen vill jag bara tacka dig för att du är ärlig, och fortsätt kämpa på, för du är verkligen en förebild på så många sätt.

Peppkramar!

Svar: Tack själv för dina fina ord, blir så himla glad att det jag skriver uppskattas. Varför ska man måla upp en bild av allting så positivt? Livet har ju andra sidor också som är minst lika viktiga att visa även fast de inte alltid är roligt :) Det får ta den tid det tar att ta mig dit jag vill, och dit du vill. Upp- och nedgångar har vi allihopa och det är när vi tar oss upp ur en nedgång som vi blir starkare :)
Kram
Elin Andersson

Postat av: elinb

Publicerad 2014-06-30 15:58:16

Gör världens godaste chokladbollar utan socker, och he i frysen. När socker suget kommer ta en nyttig boll och njut av den istället för godis :)

ca 10 bollar


100 g dadlar utan kärna

2 msk kokosfett (även kallad kokosolja)

1-2 msk kakao

½ dl havregryn

2 msk kallt kaffe alt. vatten

1 dl kokosflingor att rulla bollarna i

Svar: Tack för tipset, ska absolut testa! :)
Elin Andersson

Postat av: Malin

Publicerad 2014-06-30 17:54:17

Jag har följt din blogg väldigt länge nu och jag tycker att du är en riktigt bra förebild just för att du vågar vara ärlig och visa myntets båda sidor! Det är så otroligt härligt att kunna läsa en träningsbloggen som är "mänsklig", och det faktum att du skriver ut det här så alla kan läsa visar hur otroligt stark du är som person!:)

Svar: Ja jag tycker det är viktigt att visa upp båda sidorna, både det bra och det dåliga. För det är ju så livet är, med- och motgångar :) Vad roligt att det uppskattas :)
Elin Andersson

Postat av: Frida

Publicerad 2014-06-30 23:02:06

Hej Elin!
Till att börja med måste jag säga tack. Tack för att du driver denna blogg, du är en stor inspirationskälla för mig kan jag lova! Det faktum att du vågar vara brutalt ärlig uppskattar jag som läsare. Du visar att det kommer medgång och motgång, men att man trots detta inte ska ge upp hoppet om sina mål. Jag uppskattar denna ärlighet, du framstår som en bra förebild med sunda och realistiska mål. Det är skönt att läsa en blogg som är "mänsklig", som visar båda sidorna och inte bara målar upp en bild av "perfektion". Din blogg får mig att vilja kämpa vidare med min egna träning när det tar emot, just på grund av att du visar "mänsklighet". Du fortsätter trots att det känns tungt. Jag hejar på dig på din väg mot dina mål! Inget är omöjligt! :)

Postat av: janne helen

Publicerad 2014-06-30 23:54:20

Sjekk denne bloggen: http://lindastuhaug.blogg.no/ Linda lager massevis av godt mat og MYE desserter som er både gode og sunne! Veldig mange fine alternativ for oss som er glade i sukker :)

Jeg pleier å spise cottage cheese med honning eller gresk yoghurt med vaniljesmak når jeg kjenner at jeg får lyst på noe søtt. Og så har det hjulpet meg å spise oftere, men dette kan du sikkert alt om fra før :) Lykke til, dette klarer du!

Postat av: Louise

Publicerad 2014-07-02 11:24:04

Jag tycker att det är skönt med din brutala ärlighet, och ibland behöver man ju skriva av sig och se det svart på vitt för att få ännu en skjuts att hålla sig till det man lovat sig själv. Som du säger så är ju godis inget ens kropp behöver, och jag tror att vi alla mådde bra när vi hade vår sockerfria period. Jag tror på dig, du kommer klara det! <3

Postat av: AS

Publicerad 2014-07-04 12:03:13

Elin,det är ju pga det här som jag gillar dig så mkt!Du lyckas med vad du har för mål även fast du failar ibland och det tycker jag är helt fantastiskt!Kan spy på dessa träningsbloggar som bara äter salladsblad och tycker att dom har gått bananas och känner sig svullen efter dom mumsat i sig en extra nötboll...som det dessutom är typ två kalorier i..Det viktiga med allt bara är att man kommer på fötter igen känner jag i alla fall.Jag gör precis som du men jag tror att om man har en sund kosthållning i övrigt så gör det inte lika mkt att faila ibland!kämpa på!Stor kram!

Svar: Åh tack så mycket! Haha ja du har så rätt om dom träningsbloggarna, man kan inte identifiera sig eller sätta sig in i deras sits och då känns det trist att läsa. Jag ska fortsätta att kriga på för mig själv, och för att inspirerar andra :) Kram på dig
Elin Andersson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Andersson, 23 år, är en sprallig och glad tjej med båda fötterna på jorden. Hon har gått från en överviktig soffpotatis till en tjej som brinner för träning och hälsa. I hennes blogg vill hon förmedla att ingenting är omöjligt så länge som man tror på sig själv. Du kan även ta del av hennes egen träning, personliga texter och små snuttar av hennes vardag. Instagram: elinkatarinaa

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela