Strong is beautiful

Hur börjar man styrketräna?

Publicerad 2014-12-03 12:46:07 i Träning,

 
Styrketräning bland tjejer har blivit väldigt populärt det senaste året (åren?) och jag tycker det är så roligt att tjejer vågar ta för sig i gymlokalerna! Men för många är gymmet fortfarande främmande och de vågar sig inte dit för att de inte kan maskinerna eller är rädd för att göra fel. Men man lärde sig inte att cykla av att bara se på en cykel, eller hur? Man måste våga prova på för att lära sig. Min första tid i gymmet var såklart också skrämmande, men jag ville verkligen lära mig, så det var bara att gå dit och så öva, öva, öva. Och ju mer tid jag tillbringade där desto mer självsäker kände jag mig. Och nu är det dags att du som tvekar, äntligen tar tag i detta och våga dig dit och här är lite att tänka på:
 
Att börja med att använda maskinerna på gymmet kan vara bra nog, speciellt om man är nybörjare, men i det långa loppet bör du även lära dig att använda fria vikter. Om du vill ha resultat så ska du lyfta tunga vikter, och med tunga vikter menar jag vikter som är utmanade just för Dig, inte för att du ser någon annan köra på med en viss vikt. Men kom också ihåg att det är viktigt att du lär dig lyfta rätt innan du ger dig på alltför utmanade vikter.

Varianter på repetioner per övning:
1-5 reps för ökad styrka
8-12 reps för att bygga muskler
12-15+ reps för uthålligare muskler
 
Våga fråga om hjälp om du är osäker på hur man ska utföra en övning. De flesta gym har ofta så att man får en egen genomgång av maskiner och övningar av någon som jobbar där. Och känn dig inte utstirrad, jag lovar att de som är där är fullt upptagna med att hålla fokus på sin egen träning.
 
Och det viktigaste av allt, kom ihåg att vila! Det är under vilan som musklerna byggs upp, medan de under styrketräningen bryts ner.
 
Hoppas att dessa små tips kan hjälpa dig att våga ta steget ut i gymmet :) Kram

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2014-12-03 13:03:37

Super bra tips! :D
Har skaffat ett årkort på Friskis, som snart dessvärre går ut. Jag tycker det är sjukt svårt att hitta motivationen, men för att sluta vara softpotatis så känns dessa tips givande. Har du några andra bra tips man kan göra hemma de dagarna man faktiskt inte hinner ner till gymmet, som man kan göra innan läggdags el när man har några få minuter över? :) kram, Anna

Postat av: Oslofru

Publicerad 2014-12-03 15:33:48

Bra och motiverande inlägg :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Andersson, 23 år, är en sprallig och glad tjej med båda fötterna på jorden. Hon har gått från en överviktig soffpotatis till en tjej som brinner för träning och hälsa. I hennes blogg vill hon förmedla att ingenting är omöjligt så länge som man tror på sig själv. Du kan även ta del av hennes egen träning, personliga texter och små snuttar av hennes vardag. Instagram: elinkatarinaa

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela